Kemerosotan Prestasi Akibat Daripada Tekanan dan Pencemaran Hati : Analogi Cahaya dan Kecacatan Gelap

Harry Ramza, Malik Sulaiman, Luqman Al-Hakim Azizan, Fadhil Sukarna, Hadi Guna, Mastang Tanra, Mohammad Syuhaimi Ab-Rahman, Syed Mohd Azmi Syed Ab-Rahman, Syed Hadarullathfi Syed Omar, Rohaizan Baru

Sari


Faktor semangat merupakan kilauan mata, langkah kaki, pegangan tangan, aliran darah dan tenaga untuk mewujudkan cita – cita pada setiap manusia. Bagi tujuan untuk melaksanakan atau mewujudkan keadaan ini diperlukan keyakinan, keberanian dan kualiti hidup untuk yang ingin memahaminya. Beberapa aspek terjadinya kemerosotan disebabkan pelanggaran prinsip–prinsip dasar kehidupan. Tuntunan cahaya (Nur) Allah S.W.T akan mampu membuka rahsia – rahsia kehidupan dan membuka mata hati. Cahaya ini membolehkan kita menjalani kehidupan yang penuh ketidakpastian dan menemukan suatu keseimbangan batin, hidup secara kreatif “meskipun” ada ketidakpastian, melainkan adanya ketidakpastian yang penuh ilham. Arah cahaya yang salah boleh memberi kesan kecacatan bagi yang memahaminya. Arah dan fokus cahaya yang lurus (light beam collimation) dan sesuai dengan fitrah manusia akan memberikan manfaat bagi yang menerimanya (Ayat Al-Quran Surah An-Nur 35: )
ٱللَّهُ نُورُ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ‌ۚ مَثَلُ نُورِهِۦ كَمِشۡكَوٰةٍ۬ فِيہَا مِصۡبَاحٌ‌ۖ ٱلۡمِصۡبَاحُ فِى زُجَاجَةٍ‌ۖ ٱلزُّجَاجَةُ كَأَنَّہَا كَوۡكَبٌ۬ دُرِّىٌّ۬ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ۬ مُّبَـٰرَڪَةٍ۬ زَيۡتُونَةٍ۬ لَّا شَرۡقِيَّةٍ۬ وَلَا غَرۡبِيَّةٍ۬ يَكَادُ زَيۡتُہَا يُضِىٓءُ وَلَوۡ لَمۡ تَمۡسَسۡهُ نَارٌ۬‌ۚ نُّورٌ عَلَىٰ نُورٍ۬‌ۗ يَہۡدِى ٱللَّهُ لِنُورِهِۦ مَن يَشَآءُ‌ۚ وَيَضۡرِبُ ٱللَّهُ ٱلۡأَمۡثَـٰلَ لِلنَّاسِ‌ۗ وَٱللَّهُ بِكُلِّ شَىۡءٍ عَلِيمٌ۬
Ertinya:
Allah (Pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. perumpamaan cahaya Allah, adalah seperti sebuah lubang yang tak tembus[a], yang di dalamnya ada Pelita besar. Pelita itu di dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang berkahnya, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat(nya)[b], yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang dia kehendaki, dan Allah memperbuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha mengetahui segala sesuatu.
[a] yang dimaksud lubang yang tidak tembus (misykat) ialah suatu lubang di dinding rumah yang tidak tembus sampai ke sebelahnya, Biasanya digunakan untuk tempat lampu, atau barang-barang lain.
[b] Maksudnya: pohon zaitun itu tumbuh di puncak bukit ia dapat sinar matahari baik di waktu matahari terbit maupun di waktu matahari akan terbenam, sehingga pohonnya subur dan buahnya menghasilkan minyak yang baik

Teks Lengkap:

PDF (English)

Referensi


. Al-Quran al-Karim

. O. Rachman, “The science of shalat”, Qultum Media publisher, Jakarta, 2011.

. ______, “Pengertian Nur Allah dan Makrifatullah”, Ceramah tasauf keempat, 20 July 2003.

. S. Falah Alawneh, “Human motivation: an Islamic perspective”, The American Journal of Islamic Social Science, Vol. 15, No. 4, pp. 19-39. 1998.

. Salasiah binti Hanin Hamjah, ”Pendekatan da‘wah al-irsyad al-nafsiyy menurut al-ghazali : satu kajian di pusat kaunseling majlis agama Islam Negeri Sembilan”, thesis doktor, Universiti Sains Malaysia, Fakulti Dakwah, Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, 2008.

. R. Awaluddin, “Konsep Islamisasi Iptek”, Tarbiyyah Digital Journal Al-Manär., Ed. I, 2004.

. A. Laban, “Asas – asas Islam: Modul pembangunan insan”, Penerbit Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Ed. 3., 2009.

. A. Abu Sulayman, “Guiding light: Selections from the Holy Quran”, The American journal of Islamic science, vol. 4, no. 2, 1987.

. A. Al – Isawi, “Components of Islamic and Arabic Personality and Methods of their development", Cairo: Dar al – Fikr al – Jami’i, in Arabic, 1986.

. M. Najati, “Qur’an and Psychology”, Beirut: Dar al – Shuruq, in Arabic, pp. 254, 1982.

. Y. Al – Qaradawi, “Iman and life”, Beirut: Ar – Risalah, in Arabic, pp. 30, 1984.

. S. Jamaluddin Al-Qasimi, “Buku Putih Ihya' Ulumuddin Imam Al-Ghazali”, editor: M. M. Al-Istanbuli dan M. Ied Abbasi, Penerbit Darul Falah, Malaysia, ISBN : 9789793036915.

. Al-Ghazali, al-Imam Abu Hamid Muhammad ibn Muhammad . Ihya’ Ulum al-Din : Jilid 1 . Mesir , Kaherah : Dar al-Diyan Li at-Turath, 1987.

. ________ , Imam . Jiwa Agama (Ihya Ulumiddin) : Jelid Satu . Indonesia : Percetakan Menara Kudus, 1980.

. Azyumardi Azra , “Pendidikan Islam : Tradisi dan Modernisasi Menuju Milennium Baru” . Indonesia : Penerbit PT Logos Wacana Ilmu, 1990.

. _______________ . Esei-Esei Intelektual Muslim & Pendidikan Islam . Indonesia : Penerbit PT Logos Wacana Ilmu, 1999.

. G. A. Nasir Zakaria, “Prinsip-Prinsip Pendidikan Islam“. Malaysia , Pahang Darul Makmur : PTS Publications & Distributor Sdn. Bhd, 2003.

. H. F. Zarkasyi, “Pemikiran al-Ghazali Tentang Pendidikan“. Malaysia, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, 1990.

. H. Langgulung, “Pendidikan Islam”, Kuala Lumpur : Penerbitan Pustaka Antara, 1979.

. A. Ibn Khaldun, “Muqadimah Ibn Khaldun“. Dar al-Fikr, tt.

. __________ 1993 . Mukadimah Ibn Khaldun (terjemahan). Malaysia, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka

. Kamarudin Ahmad & Ahmad Md Zain .2002 . “Hijrah Dalam Pembentukan Negara Islam” dalam Wan Ab. Rahman Khudzri Wan Abdullah , Munif Zariruddin Fikri Nordin dan Solahuddin Islam (et al.) Tamadun Islam Suatu Sorotan . Malaysia , Pahang Darul Makmur : PTS Publications & Distributor Sdn. Bhd.

. Kamus Dewan : Edisi Ketiga. Malaysia, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, 2000.

. M. W. Khan, “Pendidikan dan Masyarakat Dalam Islam“. Terjemahan: Mohamad Nordin Zainuddin, Malaysia, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, 1989.

. T. A. Noordin dan N. Dan, “Pendidikan & Pembangunan Manusia : Pendekatan Bersepadu“. Selangor Darul Ehsan , Bandar baru Bangi : As-Syabab Media, 2002.

. Wan Mohd. Nor Wan Daud, “Penjelasan Budaya Ilmu“. Malaysia, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, 1997.

. _________. The Educational Philosophy and Practise of Syed Muhammad Naquib al-Attas : An Exposition of the Original Concept of Islamizaton . Kuala Lumpur : International Institute Of Islamic Thought and Civilization, 1998.


Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


ISSN No: 2338-512X
e-ISSN No: 2477-619X

Supported by :


Jurnal Online
Management Jurnal Elektronik



Pusat Dokumentasi dan Informasi Ilmiah
Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia




Indexed by :